Susah itu ujian yang terindah

Masa zaman sekolah dulu2 aku cukup suka baca majalah gila2. Zaman tu kira siapa dapat baca majalah gila2 terbaru kira powerlah. Hihi. Dan antara kisah dalam gila2 yang cukup seronok aku baca adalah AKU BUDAK MINANG (ABM) yang dilukis oleh saudara Ujang 

Apa sahaja yang keluar dalam cerita ABM tu pasti aku gelak pasal cerita dia amat 'dekat' dengan kehidupan aku. Atuk dengan cucu yang cukup menambat hati pembaca di negara ini ketika itu. Ketika itu adalah ketika zaman rock kapak sedang berleluasa di tanah air. Muka Ujang pun aku tak pernah lihat sehingga baru2 ni, itu pun pasal subscribe FB dia.

Cuma aku hairan, sepanjang aku 'bersama' FB ujang, hanya kisah dia memancing di hutan2 diseluruh malaysia sahaja yang keluar. 'Ujang ni kerja mancing jer ker'. Bisik hati aku....aduhh!! yeke sampai mcmtu!

Patutlah saudara ujang asyik memancing di segala ceruk dinegara kita . Ada kisah yang menghantui kehidupannya selama ini rupanya. Berat mata memandang berat lagi hati hendak memikulnya.

Tak sangka pulak seorang pelukis karton boleh bergaji RM50k sebulan didalam negara kita pada zaman rock kapak dulu. Hebat juga kisah ujang ni dulu2 kan. Aku yang belajar tinggi sikit ni pun tak pernah dapat gaji sebanyak itu . Itu lah rezeki Allah beri tidak kira latar belakang pendidikan sesiapapun kan.



Dengan gaji sebanyak itu, adakah kita rasa perlukan Allah dalam kehidupan kita seharian. Bagi aku, kalau dapat gaji sebanyak itu, aku rasa aku dah pergi jauh kedalam dunia yang lebih seronok dan lebih 'lagha' dah rasanya. Gila apa, dengan gaji sebanyak itu pada zaman 90an banyak tu yop.

Bila baca lagi dalam kisah beliau, rupanya ujian beliau juga cukup hebat berbanding dengan aku ini. Daripada bergaji RM50k sebulan, akhirnya beliau jatuh bankrup yang begitu trajik sekali. Sampai ketahap terasa ingin bunuh diri dan merasa hidup ini sudah memberi makna buat dia (aku memahami tahap stress yang dihadapi beliau kerana aku juga merasainya).



Tapi perancangan Allah maha hebat berbanding perancangan kita. Dikala gaji kita berada pada tahap yang maksimum dan dunia berada dalam genggaman kita, dengan sebab kasih dan sayang Allah pada hambaNya yang terpilih, maka di beri ujian yang sangat getir buat saudara ujang.

Dari seorang yang Allah beri skill melukis yang menghasilkan pendapatan puluhan ribu RM sebulan, akhirnya hasil kerja tangan beliau sekadar RM10 mengambil upah melukis dijalanan semata untuk menyuap nasi kemulut sahaja. Dan begitu sekali ALLAH amat menyayangi hambanya lalu diberi ujian paling getir buat kita untuk disucikan jiwa dan hati ini dari daki dunia yang melekat kuat dalam diri.

Kisah ditipu rakan niaga, kawan 'kapor' dan sebagainya adalah rencah kehidupan dan asbab sahaja. Yang sebenarnya itu semua Allah aturkan agar kita pulang kepadaNya disaat jatuh itu. Kalau ikutkan hati memang bunuh diri jalan terbaik untuk lupakan segala permasalahan yang datang bertimpa2 dan inilah yang menjadi trend di negara Jepun yang mempunyai statistik bunuh diri yang tinggi.


Dan kini saudara ujang sudah 'bangun' semula setelah 'lulus ujian' berat yang Allah tawarkan pada dia sebelum ini. Ujian itu satu hal dan memahami ujian itu juga satu hal yang lain. Yang amat penting adalah memahami ujian itu dan kemana arah ujian itu akan bawa.

Nasib baik lah dan bersyukur sangat kita dilahirkan dalam agama Allah yang benar ini. Andai kita bukan beragama islam, adakah bunuh diri juga jalan terakhir yang ada.?

----------------------------------------------------

Berbeza pula dengan kisah saudara Saiful Nang ni. Beliau merupakan fotographer dan juga videographer terbaik yang pernah dilahirkan oleh negara kita. Kisah dia juga lebih kurang sama seperti kisah Ujang cuma beliau tidak jatuh bankrup sahaja.




Bila baca kisah beliau, mata aku mula bergenang air mata. Kisah dia 'sama' macam kisah aku ketika ini yang banyak 'menyamar' senang dari yang susah. Saudara saiful ni pandai menyusun 'drama' hidupnya yang menyebabkan aku terangsang untuk membaca kisah hidup beliau yang penuh warna warni itu.

Persamaan yang aku lihat pada keduanya (Ujang dan Saiful) adalah keduanya melukis. Bagi ujang dia melukis melalui pena (kertas dan color pensil) sementara Saiful melukis dengan cahaya (kamera). Dan skil mereka ini begitu hebat sehingga mampu menghasilkan pendapatan yang 'lebat' dan melimpah.

Kisah beliau (saiful) yang mengatakan bahawa , para staf2 nya makan nasi berlauk sedangkan beliau (tuan perniagaan) hanya 'teguk' air mata menjadikan aku 'nangis' di depan laptop aku ini. Kisah beliau menyorokkan kereta dari ditarik oleh pihak bank dan juga makan sekali untuk sehari menjadikan aku terkenang keadaan aku yang sebegitu.


Bila aku baca kisah Saiful ini, dan ujian beliau itu dalam meniti hari2 yang mencabar adalah kerana Allah inginkan  beliau fokus pada minat beliau itu yakni fotography. Jika itu bukan takdirnya, maka perniagaan beliau sebelum itu pasti  menjadi dan berjaya. Akan tetapi Allah susun hidup dia dengan ujian yang kuat itu adalah kerana Allah inginkan dia 'merakamkan' kehebatan ciptaan Allah diatas muka bumi ini.

Akhirnya beliau kini 'menakluk' dunia dengan kameranya. Dan aku teruja melihat hasil ciptaan beliau yang cukup baik dan hebat. Nama dia juga unik yakni Saiful Nang, seolah2 mencipta sinonim bagi sebuah gambar. Aku betul2 kagum dengan dia dan hasil kerja dia.

___________________________________________

Inilah ujian dan itulah hikmah disebalik ujian itu dan kini mereka sedang 'menikmati' hasil ujian yang Allah berikan buat mereka. Buat ujang, ujian beliau mungkin lama berbanding saiful, tapi hasil ujian itu menguatkan hubungan kita dengan Allah. Adakah bergaji rm50k sebelum ini oleh ujang, telah menjadikan solat beliau sekadar solat sahaja atau ketika beliau jatuh tersungkur, solat itu menjadi sesuatu yang amat manis dan tenang sekali?

Untuk islam itu bertapak kuat di bumi Mekah, ujian yang Allah berikan pada Baginda SAW juga cukup kuat. Bayangkan kita tidak mampu untuk berpuasa ramadhan ketika bekerja sebagai buruh pembinaan yang terdedah pada panas dan kering, sedangkan ketika diturunkan perintah berperang ketika perang Badar, Baginda SAW bersama sahabat2nya sedang berpuasa ramadhan.

daAds
Dapatkan barangan kelengkapan rumah pada harga amat menarik. Sementara stok masih ada.

Adakah sama ujian Baginda SAW dengan ujian kecil kita? Aku juga sedang diuji dengan kurang harta dan pendapatan yang agak lama, pernah juga seperti ujang yang ingin hilangkan diri dari dunia ini, sehingga kini masih diuji. Dan aku tidak tahu dimana kekuatan aku untuk aku pulihkan keyakinan dan takdir ini berbanding saudara ujang (melukis karton) dan saudara saiful (fotography).

Aku juga minat dengan kamera dan mempunyai channel youtube sendiri dengan 1200 lebih subscriber disana. Tapi semua itu tidak lagi memberikan apa2 pulangan dalam bentuk wang yang boleh aku gunakan menyara kehidupan kami.

Angkatlah tangan dan mohon padaNya setiap masa dan waktu. Allah maha mendengar dan amat dekat dengan kita. Belajar erti redha dan syukur akan menjadikan hati kita tenang walaupun tidak tenang macam orang lain. Sekurang2nya hati kita sentiasa ingat akan Allah dan Allah dah aturkan hidup kita sebegini agar kita berada dalam satu dunia yang indah suatu hari nanti.

'Terkadang untuk bersyukur dikala susah itu amat susah berbanding bersabar'

Wallahuaklam 


Disaat yang paling bawah


Comments

Popular Posts