Ada ker suruh minum air kencing?

Apa punya cikgu zaman sekarang ni sampai suruh anak murid minum di toilet atau minum air kencing sendiri pada bulan ramadhan 2015 ni.

Arahan yang amat memalukan ini terjadi disekolah yang sepatutnya menunjukkan tarbiah islam yang indah dan menarik untuk semua jenis murid yang ada disekolah tersebut.. Aku cukup angin bila keluar kisah bodoh begini.....

Anak2 murid sekolah itu merupakan anak2 kita juga. Walaupun mereka berlainan agama, tapi murid2 tu semua belum baligh lagi or ada yang dah baligh pun masih peringkat awal lagi, so kenalah berhikmah dalam melayani mereka.

Takkan cikgu2 dah wujudkan sikap perkauman disekolah dibulan mulia ni sampai tergamak menyuruh budak2 tu minum air kencing sendiri. Walaupun marahkan DAP sekalipun janganlah dilayan anak2 murid tu sebegitu rupa. Mana perginya sahsiah diri wahai cikgu2 semua.

Tekanan kerja tu memang satu hal, tapi menyuruh lakukan sesuatu yang membodohkan diri sebegitu aku takleh terima dengan alasan apa sekalipun. Kalau mendidik murid2 muslim yang tidak berpuasa dengan suruh berdiri diluar kelas ke apa ker aku boleh terima, tapi menghukum murid2 non muslim yang sudah tentu tidak berpuasa dengan arahan yang cukup memalukan itu aku amat marah.

Kalau lah anak2 cikgu tu yang diarahkan untuk jadi sebegitu adakah cikgu tu berdiam diri. Berpuasa mendidik jiwa buka marah membabi buta. Siapa sanggup minum air kencing sendiri walaupun setitik.

Tekanan aku dibuatnya diramadhan ni bila dengar kes2 macamtu.


 YaAllah peliharalah anak2 kami dan guru2 kami dari kesesatan nafsu yang tidak bertepi ini dan jadikanlah kami dari hamba2 mu yang menyayangi sesama insan diatas muka bumi ini .. ameen.

Tazkirah Ramadhan utk sejukkan hati ini.


Comments

Popular Posts