Masa mengukur jarak!

Kenapa Allah gambarkan keluasan syurga dan neraka dalam bentuk masa?
Yakni spt contoh ‘jibril terbang selama 500 tahun merentas syurga , tapi tidak sampai 1/10 dari keluasan syurga wpun terbang selama 500 tahun’.

Ini kebesaran kuasa Allah SWT tanpa siapa mampu menyamainya.

Pada zaman Baginda SAW, perjalanan dr mekah ke madinah sejauh 450 batu atau lebih kurang 724km dengan menaiki unta mengambil masa lebih kurang 2 minggu untuk sampai kesana.

SO brapa keluasan syurga didalam fikiran sahabat2 Baginda SAW ketika itu jika mengambil  kira perjalanan unta yg merupakan pengangkutan utama ketika itu.

Mari kita kira secara santai dengan membuat agakkan yang sekadar menggambarkan keluasan syurga pada fikiran manusia yang lemah ini.

450 batu dengan perjalanan 12 hari. Setahun ada 365 / 12 = 30.4 , oleh itu dengan 30.4 kali utk setahun perjalanan x 450 = 13,680 batu . Ini bermaksud dgn kelajuan seekor unta untuk perjalan setahun adalah sejauh 13,680 batu.

Oleh itu untuk perjalanan jibril sejauh 500 tahun yg tidak sampai 1/10 dari keluasan syurga itu akan menjadi >> 500 x 13,680 = 6,840,000 batu jarak syurga yang telah dilalui oleh jibril sehingga beliau kepenatan pada kiraan ketika zaman Baginda SAW.

Sekarang berapa lama masa yg diambil utk jarak yang sama antara Mekah dan Madinah? Paling lambat pun aku rasa 3 jam sahaja dengan kapal terbang.

So brapa plak keluasan syurga ketika ini jika dinisbahkan dgn kelajuan perjalanan yg ada kini dgn 500 tahun perjalanan di syurga oleh jibril itu tadi?

Mari kita kira jarak syurga pada ketika ini pula. Dengan jarak yang sama mekah-madinah, 450 batu untuk perjalanan selama 3 jam menggunakan kapal terbang. 24jam /3 = 8 kali untuk sehari perjalanan. Lalu dikali dengan 450batu = 3600batu jauhnya sehari dengan perjalanan kapal terbang.

Setahun ada 365 x 3600 batu = 1,314,000 batu setahun untuk perjalanan tanpa henti dapat dicapai oleh kapal terbang. Oleh itu dengan 500 tahun perjalanan jibril itu tadi menjadikan jarak  yang ditempoh oleh jibril itu adalah 500 tahun x 1,314,000batu = 657,000,000 batu yakni kurang dari 1/10 saiz syurga. Jarak syurga makin bertambah pada zaman ini berbanding pada zaman Baginda SAW.

Nampak tak kenapa Allah SWT menggunakan sukatan masa utk menggambarkan keluasan syurgaNya berbanding menggunakan KM/batu persegi.

Lazada Malaysia

Sukatan KM persegi walaupun boleh digambarkan 1 juta atau 1 billion km persegi sekalipun, apabila kemajuan teknologi pengangkutan terbaru dicipta, maka akan menjadi kecil jarak keluasan itu tadi yang akhirnya menggambarkn betapa syurga Allah itu semakin mengecik disebabkan kemajuan teknologi itu tadi.

Sedangkan dgn ukuran masa , semakin laju sesuatu kenderaan itu dicipta, dengan automatic keluasan syurga itu bertambah luas berkadar terus dgn kelajuan kenderaan yg dicipta ketika itu.

So brapa keluasan syurga pula pada 50 tahun akan datang dgn teknologi yg lebih advance ketika itu?

Nampak tak mengapa Allah menggunakan MASA?

So MASA  itu juga makhluk yang hidup yg berevolusi mengikut teknolgi ciptaan manusia.

Wallahuaklam
Doakan ana juga bersama kalian disyurga nanti yea.
www.dadiydoo.com

ps: kiraan diatas sekadar buat perbandingan semata2 dan bukan mengambarkan saiz sebenar syurga ataupun neraka kerana semua itu adalah didalam ilmu Allah dan kita tiada daya untuk memikirnya.



6 Perkara Allah sembunyikan

Comments

Popular Posts