Harga Jual Rm15k,nak beli Rm16k.

'I will buy it for RM16k, all shipping chargers i bear it and bla bla bla'.
Itulah email yg aku dapat bila ada seseorang ingin beli barang yang aku iklan kan di mudah.my. Aku jual dengan harga RM15k tapi dia nak beli sampai RM16k. Apa ke jadahnya pembeli sanggup beli lagi tinggi dari harga jualannya.. Bukan aku lelong pun siapa harga tinggi di dapat.

Aku pun cuba bermain2 dengan pembeli ini. Tengok profile dia macam mat saleh dari England. Aku mula macam nak percaya...tapi..........




Macam2 jenis pembeli sekarang ni kan. Biasanya kita dengar peniaga yang buat hal terutama dalam perniagaan online sekarang ni. Barang diiklankan lain yang diposkan lain. BAru2 ni ada seorang kakak tu tertarik nak beli Iphone . Setelah bertawar dan dapat harga yang dikehendaki, maka kakak tu pun masukkan duit kedalam akaun penjual yang berniaga di Mudah.my.

'Hanya biskut sahaja yang akak dapat dapat bungkusan poslaju ni'.
Itulah rungutan disebabkan peniaga yang menipu yang ada di dalam negara kita ini.


Tapi berbeza di negara Nigeria. Pembeli pula yang menipu penjual. Macam2 cara penipuan yang mereka lakukan terutama secara online ini. Dah terkenal dengan term 'Nigeria Scammer' , modus operandi mereka secara online dan mangsa mereka diseluruh dunia.

Yang aku hairan tu, walaupun negara mereka ni miskin dan ramai buta huruf, tapi hebat pula dalam IT tu. Negara kita yang ramai celik mata dan celik IT pun tak terfikir cara penipuan mereka yang kelihatan intelek dan bergaya. Dimana mereka belajar semua tu dan bagaimana mereka boleh hidup dengan menipu macam tu.

Mat Black gelaran utk org afrika yang duduk diMalaysia banyak mengundang masalah kepada penduduk setempat. Kisah 'black Money' sudah sejati denga gelagat mereka.dan yang herannya ramai plak yang sudah terkena dengan puak2 ini. Apa ke jadahnya duit boleh bertukar dari RM menjadi Dollar USD dengan hanya menggunakan magic.

Kisah black money pun semakin suram dan mungkin dah tak laku strategi tu kot. So sekarang mereka menggunakan strategi baru dan tumpuan mereka sekarang di Mudah.my. Aku baru iklankan barang aku tak sampai 2 hari dah ada orang berminat. Aku pun seronoklah pasal tengah kering lani dan jual barang yang ada untuk tampong hidup.

Mula2 dia mesej di SMS dengan number seperti pada gambar dibawah.
Aku rasa macam betul dah ni pasal nombor tertera tu juga digunakan oleh mudah.my untuk beri mesej tertentu untuk makluman pada aku.

So tanpa berlengah lagi disebabkan perlukan wang segera untuk membayar hutang dan nak makan, aku pun balas mesej tersebut di email tanda aku setuju menjualnya.

Lepas aku tulis dan send email tersebut, aku pun bujet dalam sehari dua dia akan balaslah kot email aku ni. Tup2 tak sampai 2 jam aku dah dapat reply email dari mamat tu.

Aku pun tengok gambar profile pembeli tersebut. Wow mat salleh you! Duduk di tepi gunung ganang mendamaikan jer bila tengok gambar  dia. Mungkin betul pembeli tu nak beli barang aku ni.

So aku mula baca email dia yang panjang lebar menyatakan siapa dia dan apa tujuan dia nak beli barang aku tu. Tak percaya tengok gambar dibawah ini.


Bila dia sebut paypal jer terus aku teringat sahabat se pejabat aku yang dapat pelanggan yang sebegini. Arghhh! dia ni nak perangkap aku lagi ni rasanya. Tapi permintaan dia untuk akaun paypal ni aku musykil skit. MAcamana dorang nak tipu ikut paypal erkk!

Aku google satu website yang bercerita pasal nigeri scam, baru aku faham modus operandi dorang melalui paypal. Aku biasa berurusan dengan pembeli melalui paypal dan kebanyakkan langsung takder masalah. Dia masukkan duit ke paypal dan aku just keluarkan duit sahaja dan poskan barang tersebut.

Tapi geng2 nigerian ni lagi bijak rupanya. Dia kelihatan memasukkan duit bayaran kedalam akaun paypal dengan kondisi duit akan direleasekan selepas kita poskan barang tersebut.  Dan duit itu pula mengambil 3 hari untuk masuk kedalam akaun kita diMalaysia.

Ads: click for detail.

So, dimana dorang boleh songlap barang kita tanpa kita dapat duit dari dorang. Aku pun tak terpikir sampai macamtu nak pekena orangkan. Lepas dia email aku, dia mesej aku di whatsapp pula. Fuhh!! Hebat sungguh dorang ni. MAcamanalah PM negeria nak kenal rakyatnya yang ikhlas ataupun yang kaki penipu kalau dah satu negara semuanya kerja nak menipu.

Datang belajar disini pun akhirnya kita yang kena tipu. Macam2 cara nigerian ni nak menipu. Dorang ni langsung tak kenal erti takut walaupun duduk dinegara orang. Sampai awek2 melayu pun dorang dapat angkut jadi balaci hidup dorang.

Lepas dia mesej aku melalui whatsapp, aku pun cuba pujuk dia beli barang aku ikut terma aku pulak.
Baru dia tahu yang kita serius nak jual dan bukan nak tipu. Rujuk gambar dibawah dan aku nak psyco mamat tu plak.



Aku cuba 'tasykil' dengan bagi sedikit tazkirah buat dia baca. Kalau sesiapa yang tak kenal nigeria ni memang akan cair dengan puak2 ni. Dorang ni memang pandai mengayat dan cukup terror mengayat. Berapa ramai anak dara yang kesunyian terperangkap dalam cinta mat black ni.

Ada sepasang anak di sekolah anak aku, yang ayah dia berketurunan afrika tapi tak tahu dari mana. Walaupun wajah memang nampak afrika tapi cute. Ada sekali bila hari perjumpaan ibubapa, aku tengok ayah dia duduk jauh hujung sana dan ibunya yang melayu itu duduk hujung sini sambil main handphone.

Ads: Click for detail.


'Afrika ka, melayu ka, cina ka, india ka, jawa ka apaka, bila sulah lapat aaa, itu lomantik sulah campak longkang ooo!!'. marah apek itu bila ku cakap pasal kisah negro tadi.

'Apek!! lu bila ada pigi makan angin sama bini!' Tanya aku pula
'Bini ka! haiyo...mau balik lumah pun malas ooo!'.. balas apek itu sambil matanya usha awek indon kat restoran tempat kami minum ini. 


Comments

Post a Comment

Popular Posts