DSN 'mengalah' dengan TSMY?

Kecewa plak bila dengar semua MT menyokong penuh kepimpinan DSN dalam mesyuarat MT UMNO semalam di PWTC. Disebalik pelbagai kontroversi yang melanda DSN, tiada siapa dari kalangan MT yang berani bersuara secara berdepan dengan DSN bagi mengingatkan beliau akan masalah yang dihadapi oleh UMNO dan juga rakyat.

KJ dan TSMY yang agak sinis diluar sana akhirnya seperti yang di teka-teka oleh musuh2nya sekadar menepati telahan yang musuh fikirkan. Tapi disebalik desas-desus itu ternampak terang akan 'kemuramam' DSN dan 'kesinaran' TSMY. Mungkin ini sebab2nya kot:

Baca petikan yang diambil dari Mkini bertarikh 11.05.2015 seperti pada link ini @ http://www.malaysiakini.com/news/298000

" Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menegaskan hubungan dengan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak sesekali dapat dipecahbelahkan.

“Kita akan selalu bincang hati ke hati untuk pastikan bahawa kepimpinan Umno di peringkat pucuk pimpinan berada pada keadaan selesa dan kukuh supaya tiada pihak cuba memecahbelahkan kita, terutama sekali saya dengan timbalan presiden,” katanya.

Najib berkata hasil perbincangan hati ke hati dengan Muhyiddin pagi tadi didapati kepimpinan Umno di peringkat pucuk pimpinan berada pada tahap kukuh. "


 Berdasarkan petikan berita diatas, seolah2 ada sesuatu yang tidak enak sedang berlaku. Kenapa dikatakan tidak enak? Berdasarkan ayat2 yang Mkini gunakan itu seolah2 menampakkan akan kegusaran DSN ketika ini berbanding TSMY. 

Bagaimana seorang PM dan juga presiden UMNO mengatakan yang beliau berbincang dari hati kehati dengan Timbalan PM  dan  juga Timbalan Presiden UMNO dalam menghadapi kemelut yang melanda beliau ketika ini. Apa yang berlaku sekarang bukan masalah yang dibuat oleh parti UMNO, tapi apa yang berlaku sekarang lebih kepada DSN sendiri.


 Semua permasalahan yang kita dengar sana sini semuanya berkenaan dengan DSN samada cara dia memerintah, kes peribadi dia dan juga kes isterinya. Sedangkan tiada langsung kes buat masa ini yang diketengahkan berkenaan dengan masalah UMNO. 

TDM hanya menyerang susuk tubuh DSN yang dikatakan telah menyebabkan UMNO semakin terhakis sokongannya. Zainudin mydin, Tun Daim dan yang sewaktu dengannya menyerang DSN kiri dan kanan. Keadaan ini menyebabkan hulu-balang parti yang duduk disekeliling DSN menjadi rimas. Mereka tidak dapat 'menembak' kembali serangan oleh 'otai2' dalam parti disebabkan 'peluru' mereka sudah kehabisan.


 Kenapa 'peluru' yang dibekalkan kepada hulu-balang itu sudah kehabisan?

Ini kerana peluru yang dibekalkan itu hanya untuk mempertahankan DSN sahaja dan bukan mempertahankan parti. Bagaimana untuk mengekalkan momemtum menyerang sekiranya peluru yang ada tidak mampu untuk 'mematah' serangan musuh dalam selimut.

Andai serangan itu daripada pihak musuh, agak mudah untuk mereka menyerang kembali samada dengan buat bodoh jer ataupun menggunakan media2 utama untuk menyerang kembali. Akan tetapi serangan itu bermula dari dalam rumah sendiri. Adakah dengan serangan dalaman ini menjadikan pihak musuh terpaksa berhempas pulas untuk menyerang ? Pihak musuh sekadar memerhati sahaja dari luar dan barang siapa yang terkeluar dari rumah tersebut pasti akan ditembak tepat oleh musuh2nya itu.


DSN sudah nampak betapa hayat dia di Putrajaya semakin goyah. Semua kegiatan dia sudah dihidu oleh rakan dan lawan. Satu persatu dibongkarkan dan rakyat semakin nampak permainan DSN yang menyebabkan rakyat risau. 

Sokongan rakyat kepada kepimpinannya sudah pudar dan sokongan ahli2 parti juga sudah tidak tulen. Semuanya atas kerana ada udang disebalik batu. Sokongan ahli2 MT UMNO juga boleh dibaca dan sokongan dari kabinet beliau juga sudah tentu dapat difahami.

Masyarakat cina tidak lagi bersama dengan MCA sejak zaman TAB dan lebih buruk lagi dizaman DSN. Kaum India terpecah 2 antara BN dan PR. Bagi golongan Bumiputera pula, sokongan golongan muda tidak lagi berpihak kepada UMNO. Hanya golongan tua yang tinggal di kampong2 dan tanah rancangan masih lagi kuat bersama UMNO.

http://minyakurut.weebly.com/

Bila semua kelihatan tidak memihak kepada dirinya, apa yang harus DSN lakukan sekarang? 

Jalan yang tinggal adalah terpaksa 'berpaut' didahan  timbalannya. TSMY menunggu2 saat ini agar beliau boleh mengumpulkan kekuatan secepat mungkin. DSN terpaksa berpaut didahan timbalannya agar tidak terjatuh ditarik oleh musuh2nya. Ini kerana semua scandal yang dibongkarkan oleh musuh2nya adalah terkena pada batang tubuhnya dan bukan masaalah yang dibawa oleh partinya.

 Sampai bila TSMY akan membiarkan DSN 'bertenggek' didahannya sambil 'berak2' disitu dan bila TSMY akan 'menghalau' DSN dari dahannya itu?

Dan satu lagi, adakah TSMY akan menerima nasib yang sama seperti bosnya kini? Andai TSMY berjaya menduduki kerusi PM suatu hari nanti, ingatlah bahawa ada 3 bekas PM yang masih hidup yang akan 'menembak' beliau jika tersalah langkah.
 

Comments

Post a Comment

Popular Posts