Inilah sebabnya gaji aku tak cukup

Teringat sabda Baginda SAW yang bermaksud 'Orang yang berhutang ini malamnya gelisah, siangnya hina'. Memang tepat sekali sabda Baginda SAW kepada aku. Bila hutang sudah keliling pinggang, otak jadi serabut dan jiwa jadi kacau. Kerana itulah kot ada orang sampai bunuh diri semata2 nak lari dari hutang.

Memang gila penangan hutang ni dalam kehidupan aku. Jiwa jadi celaru dan idea jadi tepu. Tapi ada orang tak kisah pun berhutang. Relax jer walaupun hutang melangit tingginya. Tapi aku tak boleh macam tu. Pasal aku kesian dengan orang yang aku hutang tu.. Aduhh serabut ni.....

Inilah sebenarnya penangan hutang yang kita cipta sepanjang jalan kehidupan.

Sebenarnya purata gaji lepasan ijazah diMalaysia dalam lingkungan RM2500 keatas masa kini. Jumlah itu adalah cukup untuk menampong kehidupan dikotaraya untuk seorang. Tapi ada orang kata mana cukup RM2500 sekarang ini. Banyak benda nak cover !

Realitinya pendapatan kita sekarang ini mencukupi. Siapapun kita dan berapa tangga gaji kita adalah ketentuan dariNya dan Dia memang berikan pendapatan itu cukup untuk 'overhead' kita dan keluarga kita. Ayah kita dikampong dengan takder pendapatan tetap mampu menyara keluarganya sehingga dia pergi buat selamanya.
Kenapa dengan gaji rm2500 kita rasa tak mampu untuk hidup di kota raya? Perasan tak kita pada bulan pertama kita mendapat gaji sebegitu dalam hidup kita, seolah2 amat banyak buat kita belanjakan. Aku masa first dapat gaji lepas belajar dahulu rasa macam banyaknya aku duit. Tapi kelama-lamaan jadi semakin sempit walupun gaji yang sama aku dapat masa mula2 kerja dahulu.

Gaji RM2500/sebulan yang kita dapat mungkin bertahan dalam 6 bulan pertama sahaja. Selepas itu gaji kita menurun secara mendadak tanpa kita sedar? Kenapa jadi macamtu?

Selepas 6 bulan kita mula merasakan keperluan untuk memakai kereta? Kereta yang bagaimana? Logik nafsu adalah kereta barulah, pasal senang untuk menjaga dan sedap untuk memakainya. Berapa harga yang patut dicari? Setakat intallment sebulan RM500 memadai bagi kita.

Nahh!!!! Selepas pinjaman kenderaan diluluskan, bermula bulan ketujuh gaji kita menyusut rm500 untuk 9 tahun kehadapan. So jadilah gaji baru kita RM2000/sebulan.
SO bila ada kereta, hidden kos kita akan habis pada kereta tersebut. Minyak kepejabat, tol, parking dan maintenance akan melepasi angka RM500. So gaji kita mula menurun lagi pada bulan kelapan kepada angka RM1500.00 sebulan.

RM1500 yang tinggal itu belum dikira sewa rumah/bilik untuk keselesaan diri. Untuk harga di lembah kelang, rumah pangsa pun mencecah keangka paling murah RM500 sebuah. Itupun agak jauh dengan tempat kerja kita. Jika berkongsi 2 orang, maka RM250+api+air mencecah RM300 dan tinggallah pada kita sebulan RM1200.00

Untuk makan minum diri sendiri buat masa ini paling jimat pun RM500 sebulan seorang. Maka tinggallah RM700. Bayar untuk prepaid top up handphone sebulan RM100 serta hutang PTPTN sebulan lebih kurang RM200 maka jadilah sebulan yang tinggal RM400.00.

Adakah balance RM400 sebulan (tanpa belanja pakaian dan membeli belah) itu dikira selesa. So pada tahun pertama kita bekerja, pendapatan kita mula goyah. Dengan pendapatan lebihan yang berbaki cuma RM400/bulan untuk meneruskan kehidupan, apa alternative yang ada?


Alternative yang ada cuma ada dua sahaja, membuat pinjaman bank/institusi kewangan ataupun bekerja lebih masa (OT) ataupun mencari kerja kedua dan kedua2 pilihan itu sebenarnya menjerat anda ketempat yang lebih bawah dan menjauhkan anda dari agama.

Kenapa?
Pilihan pertama adalah dengan berhutang. Contoh kita ambik personal loan untuk sebarang tujuan yang kita fikirkan. Katakanlah kita mengambil pinjaman bank berjumlah RM30,000 dengan bulanan pada kadar RM500. So pendapatan bulanan kita sudah negative RM100. Kita ada RM30k apa nak risaukan. Ye betul tapi RM30k kebiasaannya digunakan untuk dihabiskan dengan pelbagai idea oleh nafsu yang tak perlu aku nak bagitau. Lu pikirla sendiri.

Sebelum loan diluluskan dalam otak kata bagus kalau duit tu kita buat macamni,tapi bila loan itu diluluskan otak kita kata buat yang macam ni lebih menarik dan yang sebenarnya semua yang kita fikirkan itu menjadi lebih baik setelah duit itu telah habis dibelanjakan. Ketika pada bulan ke 3 duit loan itu diluluskan, baru tersedar dalam akaun sudah habis duit dibelanjakan. Apa yang kita buat, yang tinggal kini adalah gaji kita setiap bulan sudah menjadi negative RM100.

Maka untuk menyelesaikan masalah diatas, maka terpaksa mencari kerja2 partime disebelah malam mahupun dihari cuti. Ketika ini lah baru tersedar bahawa kita sudah terjerat dengan sistem kapitalis yang menjadikan kita sebagai robot sampai kemati. Kita akan kejar sana kejar sini untuk menampong hidup mengikut sistem yang amat kuat mencengkam kedalam hati kita.

Masalah ini bukan hanya pada yang bergaji RM2500 shj malah mencakupi sehingga yang bergaji RM30k/bulan keatas. Masalah dia tetap sama , semuanya disebabkan adalah HUTANG. Bagaimana bank2 menawarkan pinjaman yang banyak pada kadar bulanan yang rendah. Adakah tujuan bank memberi pinjaman itu membantu kita atau menjahanamkan kita?

Inilah kesan paling buruk dalam hidup bila RIBA sudah menguasai diri. Baik negara seperti dalam ke 1MDB yang terpaksa membayar 2 billion setahun hanya untuk interest dan juga syarikat mahupun diri kita sendiri. Bila kepala terpaksa fikir nak bayar hutang macamana, masa untuk fikir Allah SWT hilang begitu sahaja.

Solat kita terganggu, tumpuan pada keluarga terganggu dan segala perangcangan dalam hidup terus terganggu. Bila agama sudah tidak masuk kedalam hati kita disebabkan sudah tiada masa untuk kemasjid dan sebagainya, maka sasaran kapitalis yahudi sudah berjaya. Bila ayah sudah tiada masa dirumah bersama anak2 disebabkan bekerja siang dan malam, maka masyarakat semakin renggang dan akhirnya negara kita hanya mengejar pendapatan untuk menampong overhead yang tinggi yang kita cipta sendiri.

http://ho.lazada.com.my/SHAAgQ


Dimana kita sekalipun, renungkan kembali dan kita susun atur arah tujuan anak2 kita yang berbaki ini. Bagaimana kita harus susun perjalanan mereka agar tidak lagi terperangkap dengan dakapan nafsu yang dibantu oleh manjaan riba. Aku sedang fikirkan bagaimana anak2 aku ini tidak mula berhutang pada umur 18 untuk masuk Universiti.

Aku kesian dengan anak2 aku yang tidak faham dengan strategi yahudi yang amat licik ini. Yahudi kapitalis seboleh2nya akan memaksa penganut islam mengambil riba. Bermula dari perkahwinan sehinggalah keliang lahad kita dipaksa untuk berhutang dengan riba.

Wahai anak2 aku, hanya pembelian TUNAI sahaja yang menyelamatkan kita didunia dari cengkaman RIBA. Abah dah rasa beban RIBA ini. Janganlah kalian menyambung dosa riba kehari muka kalian nanti. Andai motorsikal itu keperluan, belilah motor dahulu dengan cash. Biar buruk kelihatannya asalkan gaji bulan depan tidak merosot mendadak yang akhirnya kalian terpaksa berhutang dengan lebih banyak lagi.

Wallahuaklam




Comments

  1. Hello Am Mrs, ANGELA TAYLOR Am pemberi pinjaman pinjaman yang sah dan dapat diandalkan memberikan pinjaman
    pada syarat dan ketentuan yang jelas dan dimengerti pada tingkat bunga 2%. dari
    $ 20.000 sampai $ 10,000000 USD, Euro dan Pounds Hanya. Saya memberikan Kredit Usaha,
    Pinjaman Pribadi, Pinjaman Mahasiswa, Kredit Mobil Dan Pinjaman Untuk Bayar Off Bills. jika kamu
    membutuhkan pinjaman apa yang harus Anda lakukan adalah untuk Anda untuk menghubungi saya secara langsung
    di: angelataylorloanfirm@hotmail.com
    Tuhan Memberkatimu.
    Salam,
    Mrs Angela taylor
    Email: angelataylorloanfirm@hotmail.com


    Catatan: Semua balasan harus kirim ke: angelataylorloanfirm@hotmail.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts