Bidaah dalam Mathematik?


Pelajaran pertama kita semasa sekolah rendah dahulu dalam pelajaran Mathematik adalah perkiraan Campur (+). Setelah mahir dalam + tersebut, kita beranjak ke TOLAK (-), kemudian KALI (X) dan akhirnya BAHAGI (/).

Jadi disini asas kepada semua persoalan math adalah bermula dengan 1+1=2. Ini adalah tiangnya. Pusinglah kemana sekalipun, tiang 1+1=2 tak mampu hendak dinafikan oleh sebarang pakar math didunia ini sekalipun.




Bila perkembangan teknologi dan keperluan manusia semakin berubah, maka pakar-pakar math memerlukan solusi ataupun penyelesaian bagi masalah yang kompleks. 

Bila perkembangan pelayaran semakin maju dengan dibantu oleh kompas yang sentiasa menunjukkan kearah utara, pakar-pakar math memerlukan perkiraan dan formula untuk menangani masalah dialam pelayaran.

Bagaimana untuk mengira kelajuan kapal dilaut berbanding kelajuan kereta didarat. Pelbagai istilah dicipta dan hokum/teori direka untuk memudahkan umat manusia memahami dan mengira sesuatu permasalah yang timbul.

Kita lihat bagaimana formula segitiga itu direka oleh pakar untuk mengira panjang sisi dan juga saiz keluasan tapak segitiga itu.



Semua rekaan teori untuk mendapatkan sesuatu jawapan seperti pada rajah diatas tidak pernah lari dari tiangnya iaitu 1+1=2. Kita boleh sahaja kira berapa panjang ukurlilit segitiga itu dengan mengukurnya menggunakan tali tape.

Itu untuk permalasahan bersaiz kecil adalah mudah menggunakan tali tape. Bayangkan untuk mengira saiz tanah seluas Melaka mahupun sekecil perlis. Berapa lama masa untuk diambil dan berapa panjang tali tape hendak digunakan untuk mengukur semua itu.

Disinilah pakar-pakar math menggunakan pelbagai jenis teori tanpa perlu kita turun kepadang untuk mengukurnya. Maka wujudlah Cos, Tan dan Sin untuk mengukur sudut sesuatu petak. Adakah dengan menggunakan teori ini, maka pakar math terpaksa  mengubah tiang asal math iaitu 1+1=2?

Ini memperlihatkan bahawa mereka tidak memandai-mandai mengubah teori asal math tersebut, tetapi mengembangkan ‘ranting-rantingnya’ agar dapat digunakan disetiap permasalahan yang baharu muncul.

Semasa teori 1+1=2 dijumpai, mungkin masalah manusia ketika itu tidak serumit pada masa kini. Ketika itu manusia sekadar bersosial sekadar memenuhi kehendak perut dimana wujud pertukaran barang dengan barang dan juga duit dengan barang.
Tetapi kini , manusia semakin berkembang keperluannya. Untuk bergerak dari satu tempat ketempat yang jauh memerlukan kenderaan. Oleh itu, kenderaan perlu dicipta dengan kelajuan tertentu untuk memudahkan manusia.

Jadi setiap inci kenderaan , sebagai contoh kereta, direka sebegitu rupa yang penuh dengan angka-angka mathematic didalamnya. Kelajuan dalam bentuk KM/j, kiraan RPM enjin, berapa jumlah torque dan sebagainya memerlukan pertolongan mathematic dalam menyelesaikannya agar suatu kereta yang boleh diukur keupayaannya terhasil.
Disini formula 1+1=2 langsung tidak mampu untuk menyelesaikan masalah merekacipta sebuah kereta yang mempunyai keupayaan tertentu.  


 Contoh formula kiraan RPM dan sebagainya.


Inilah pentingnya pakar-pakar mathematic dalam menyelesaikan sebarang masalah terhadap keperluan manusia sejagat. Manakan mampu kita yang tiada ilmu mathematic yang kuat ini untuk mereka cipta sesuatu perkara yang kompleks.

Semua teori-teori yang terhasil itu akhirnya menyelesaikan semua kehendak manusia ketika ini dengan pokok asasnya adalah 1+1=2. Ini tiang mathematic dan barang siapa yang mengubah tiang ini maka dia telah melakukan bidaah dalam methematik.

Bidaah dalam agama?
Dalam agama pula scenario yang sama mungkin boleh dilihat dalam menafsirkan sesuatu perkara itu bidaah yang mengada-ngadakan perkara yang baru ataupun ada keperluan yang perlu difahami secara disebaliknya.

Kefardhuan solat untuk umat islam diseluruh dunia tidak pernah berubah sejak dari zaman Baginda saw hinggalah kehari ini yakni kita difardhukan bersolat 5 waktu sehari semalam. Dan setiap waktu solat itu berbeza rakaatnya mahupun berbeza waktunya.

Kita ambil contoh pada solat zohor. Solat zohor ini adalah 4 rakaat dan semua umat islam wajib melakukannya dengan 4 rakaat. Pada pandangan kasar fikiran, kalau kita solat zohor 5 rakaat pasti Allah lagi suka. Lagi banyak kita sujud dalam solat zohor lagilah Allah suka.

Disini tiang asas islam itu adalah solat zohor hanya 4 rakaat. Bagaimana hebat iman seseorang itu dan berapa kuat badannya, solat zohor tetap 4 rakaat dan tidak boleh dikurang mahupun ditambah. Ini asas tiang agama. Kalau asas ini diubah contoh solat zohor 5 rakaat, ini bermakna orang itu bukan bercakap atas kapasiti islam lagi tetapi bercakap atas kapasiti agama yang baru yang direka-reka untuk menipu manusia.
Berpijak atas asas inilah yakni solat zohor 4 rakaat dan dilakukan dalam waktu terik tengahari, para ulamak perasan akan sesuatu perkara yang perlu diselesaikan mengikut keperluan masa itu.

Adakah solat zohor Baginda saw sebanyak 4 rakaat itu sama tarafnya dengan solat kita ketika ini pada hari ini berbanding solat Baginda saw 1400 tahun yang lalu. Baginda saw pernah berkata ‘ solatlah seperti mana engkau lihat aku bersolat’.
Dari segi zahir , memang kita sekarang bersolat seperti mana yang Baginda saw ajarkan dahulu . Ini bermakna tugas kita dalam hal bersolat ini kelihatan sudah selesai kerana Baginda saw sudah ajar bagaimana untuk bersolat dan bila hendak dilakukan solat tersebut.

Akan tetapi Allah memberi amaran dalam Alquran yakni ‘ Neraka wel bagi orang yang bersolat’. Kenapa pula masuk neraka dengan bersolat sedangkan Baginda saw mewajibkan solat tersebut.

Disinilah para ulama memandu kita dalam mendapatkan solat yang tidak memasukkan kita kedalam neraka. Ini kerana solat yang sia-sia adalah solah yang tidak focus, fikiran menerawang serta sering lupa jumlah rakaat disebabkan gangguan syaitan yang menghilangkan tumpuan kita pada solat.

‘Solatlah sepertimana kalian melihat aku bersolat’ itu adalah lebih jauh maknanya berbanding solat secara fizikal. Solat Baginda saw yang sudah sampai sehingga ke sindratul muntaha itu jauh bezanya dengan solat kita yang sudah jauh dari zaman Baginda saw itu.

Bagaimana untuk mendapat solat zohor yang berkualiti seperti solat Baginda saw itu. Baginda saw juga ada bersabda mafhumnya, ‘Ihsan ialah bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya, tetapi jika engkau tidak melihat-Nya maka sesungguhnya Ia melihat engkau.’

Bagaimana kita hendak merasai ehsan ini sedangkan kita tidak pernah melihat Allah dan juga kita tidak dapat rasa yang Allah sedang melihat kita.

Adakah solat kita ini sama dengan solat orang-orang arab yang insyaAllah faham secara harfiah setiap ayat-ayat yang dibacanya. Ini pasti menjadikan kita sebagai umat ajam (bukan arab) tidak memahami maksud perkataan-perkataan dalam solat tersebut dan hanya menjadi seperti burung kakak tua yang hanya mengingati bait-bait lafaz surah dan sebagainya.


Oleh itu bagaimana untuk menjadikan solat kita itu berkualiti setidak-tidaknya membuangkan dunia dalam solat kita. Jadi para ulama-ulama setiap peringkat zaman dan tempat memanjangkan ranting-ranting agama dengan memberi kaedah-kaedah yang berlainan untuk diamalkan.

Tujuan utama para ulama memanjangkan ranting-ranting itu adalah untuk mendidik hati agar istiqamah dan khusuk yang akhirnya dapat dibawa masuk kedalam solat zohor itu tadi. Mereka tidak mencipta pokok baru yakni zohor itu 5 rakaat ataupun sebagainya, tetapi mereka ‘memanjangkan’ ranting dalam mendidik hati untuk memahami erti solat yang khusyuk.

Terkadang ada ulama nusantara yang menyuruh umat islam disisinya berzikir 1000 kali sehari ataupun dengan jumlah tertentu dengan kaifiat yang tertentu. Ini seolah-olah para ulama itu mencipta teori baru agama pula kelihatannya.

Setelah diperhatikan pada perkara jumlah zikir yang tertentu itu bukanlah bermaksud para ulama mencipta agama yang baru atau mereka-reka sesuatu yang Baginda saw tidak buat. Tapi jauh dihujung sana para ulama inginkan para umat islam sebelah sini sentiasa basah hatinya dengan zikir kepada Allah.

Bila dalam kehidupan dunianya itu Berjaya mendidik hatinya sentiasa berzikir kepada Allah, insyaAllah ketenangan zikir itu nanti pasti akan Berjaya dibawa masuk kedalam solat zohornya dan lama-kelamaan insan itu akan dapat ‘menikmat’ solatnya seperti para sahabat-sahabat Baginda saw yang lupa dunia bila mengadap Allah dalam setiap solatnya.

Andai teori ‘mereka’ mengatakan bahawa ‘apa yang Baginda saw buat kita buat, dan apa yang Baginda saw tidak buat jangan memandai buat’ diguna pakai untuk umat islam di Negara kita ini, maka ramailah antara kita yang masuk neraka dengan solat ini.

Bagaimana kita hendak dapat solat yang sempurna seperti Baginda saw sedangkan kita dihalang untuk berzikir selepas solat beramai-ramai, berzikir puluhan ribu dalam kehidupan harian dan memahami erti hidup dalam talkin yang dibacakan diatas kubur. Mereka cuba membidaahkan semua amalan ranting ini yang pastinya tidak mengubah tiang ataupun pokok agama yakni solat zohor 4 rakaat.

Para ulama tidak mereka cipta benda baru dalam setiap amalannya tetapi memanjangkan ranting pokok itu untuk umat disekitarnya agar sentiasa faham erti bersolat cara Baginda saw yang penuh berkualiti dan Baginda saw ‘berehat’ didalam solat berbanding dengan kita yang sentiasa terasa terbeban dengan solat ini.

Percayalah , setiap ulama disetiap zamannya ada kaedah yang terbaik untuk masyarakatnya memahami erti berTuhan dengan tidak diubah perkara pokok/tiang agama itu. Para ulama bertungkus lumus memahami nas dari Alquran dan hadith agar setiap masyarakat yang berbeza budaya dan keperluan dapat aturkan kehidupan mereka mengikut jalan agama yang benar ini.

Sikap sentiasa membidaahkan setiap perlakuan umat islam yang tidak sebulu dengan kehendak mereka adalah agenda yang jahat. Mereka tidak lain dan tidak bukan hanyalah mahukan umat islam sentiasa lalai dari mengingati Allah dari mencipta umat islam yang penuh jiwanya dengan bertuhankan Allah yang maha Agung lagi Maha Terpuji.

Walalhuaklam

md daud yusri alhutan melintangi
www.dadiydoo.com

Comments

Popular Posts