Kalau isteri seorang ahli politik

Aku dulu tak brapa paham kenapa ISLAM melarang wanita keluar rumah sesuka hati. Ialah wanita juga sama pemikiran seperti lelaki yang perlu kesana dan kesini.

Dan aku hairan kenapa wanita tidak boleh dijadikan pemimpin tertinggi bagi lelaki seperti yang arahkan oleh ISLAM. Ialah wanita juga ada otak dan idea yang boleh membentuk negarakan. Tangan yang menghayun buaian boleh menggegarkan dunia lah katakan.! Tapi........

Setelah aku dewasa baru aku tahu disebalik larangan wanita menonjolkan diri dikhalayak ramai. Betapa ramai wanita yang menjadi pemimpin dalam parti politik yang ada di Malaysia ini baik dari kalangan parti pemerintah mahupun parti pembangkang.

Kalau kita lihat dari pengalaman yang lalu, bagaimana parti pemerintah mengwujudkan sayap parti dari kalangan muda mudi dengan diberi gelaran puteri. Sekali pandang seperti menyediakan landasan buat anak2 muda wanita untuk dijadikan pelapis kepada generasi akan datang.


Begitu juga dengan parti pembangkang, berapa ramai wanita dijadikan ikon dalam meraih undi dari rakyat selama ini. Semuanya cuba memancing undi dengan penampilan yang berbeza-beza agar diingati oleh para pengundi diMalaysia.

Adakah dengan menaikkan wanita/gadis sebagai ahli politik akan menaikkan martabat negara amnya mahupun wanita itu sendiri?

Berapa ramai wanita/gadis yang bujang menyertai politik di jadikan bahan tontonan buat lelaki. Dengan pendedahan itu dan ini dan juga scandal sana dan sini, gadis2/puteri2 akhirnya menjadi bahan bicara para lelaki2 yang sentiasa mengambil peluang untuk 'meratahnya'.

Berapa ramai wanita yang sudah berkahwin yang menyertai politik akhirnya terpaksa bercerai dengan sang suami yang setia menanti dirumah sedangkan siisterinya mengadap para penyokongnya diluar rumah.

Dan berapa ramai sisuami yang isterinya berpolitik duduk terlantar dirumah sambil merenung syiling dan cicak diatas sana. Bagi suami yang mengizinkan siisteri berpolitik, bermakna si suami mengizinkan isterinya 'dikahwini' dengan ribuan lelaki diluar sana.

BIla semua perkara diatas dan banyak lagi kes2 yang aku dengar disana dan disini, baru aku tahu kenapa Allah tidak 'membebaskan' wanita seperti pada lelaki. Inilah indahnya islam buat manusia diseluruh dunia. Allah hanya beri hak menjadi pemimpin kepada kaum lelaki sahaja dan wanita pada kadar yang tertentu untuk golongan mereka sahaja jika ada keperluan mendesak.

Tahukah kita bahawa, apabila siisteri sudak terjebak dengan politik, perkara pertama yang menjadi keutamaannya adalah rakyat. Andai pada malam tersebut sisuami ingin 'bersama' isterinya diranjang, dan pada ketika itu rakyat ditempatnya meminta bantuan, adakah siisteri akan memilih suami sebagai yang pertama kena patuhi ataupun rakyat diluar sana yang menjadi keutamaan?

http://ho.lazada.com.my/SHAAFY


Kenapa sebaik kewafatan Baginda SAW para sahabat lari ke 'dewan rakyat' dan bermesyuarat untuk melantik ketua dikalangan mereka? Kenapa tidak dilantik Aishah RA isteri Baginda menjadi ketua mahupun Fatimah RA anak Baginda SAW menjadi ketua? Ini kerana wanita tidak layak menjadi pemimpin bagi kaum lelaki disebabkan sifat2 yang diberikan pada wanita dan juga sifat2 yang diberikan pada lelaki.

Pakistan yang pernah ditadbir oleh wanita iaitu Benazir Butto selama beberapa tahun yang akhirnya negara itu menjadi kecar kacir dan pembunuhan disana sini. Filiphina yang pernah dipimpin oleh presiden Arroyo dan juga Indonesia oleh Megawati.

Kemana hala tuju negara ketika pemerintahan mereka diatas ini. Adakah keadaan menjadi lebih baik atau disebaliknya. Bagaimana hebat seorang wanita itu, bagaimana tinggi tahap ilmu dia dan betapa kaya mana sekalipun seseorang wanita, ianya tetap dikuasai oleh 9 nafsunya. Bagaimana 1 akalnya hendak mentadbir 9 akal lelaki dalam sebuah negara melainkan wanita itu menjadi bahan boneka sahaja buat lelaki.

Oleh itu fikirkan kembali kalau ada anak perempuan atau isteri kalian berminat menceburi bidang politik ini. Kalau anak jadi politician, secantik mana dan sebaik mana pun, pasti akan 'ditelanjang' dikhalayak ramai. Begitu juga kalau siisteri gatal sangat jadi politician, suruh isteri tu mandi bersama dengan kita selama setahun tanpa gagal sebelum dia mengambil keputusan utk berpolitik.

Kalau suami sendiri pun tak boleh nak tadbir, ada hati nak tadbir orang ramai.... hak tuihhhh lah ..

Jom beli cawan nak? kat mana? Kat SINI lah.


Comments

Popular Posts