Apa khabar orang kampong

Lama dah tak menjengah sahabat2 di kg hutan melintang sana. Bila dok bandar ni lama2, teringat kawan2 di kg sana plak. Dulu orang cakap dok kg nak buat apa, kerja pun takder. Kalau dok bandar banyak gak kerja yang boleh mendatangkan hasil.

Tapi itu dulu. Lani dok di kg lagi senang nak cari kerja berbanding di bandar. Bandar sekarang dah penuh dengan pendatang asing. Semua sektor perkerjaan sudah dimasuki oleh orang2 luar. Nak kerja JAGA pun tak lepas. Sekarang ini pula dah mula usahawan2 pendatang asing mengorak langkah membuka perniagaan mereka disini. Lama2 aku rasa kita dok hutan penyudahnya.


Bercerita tentang sahabat di kg tadi, aku teringat akan sahabat aku yang mengusahakan produk makanan seperti fish cake,fish ball dan juga keropok lekor. Terkejut gak aku akan kesungguhannya mengusahakan perniagaan yang dimonopoli oleh bangsa cina itu.

Dengan jenama Yong Perak Food, aku ke premis perusahaannya di kawasan rumah beliau. Bagus kerana beliau cuba menampong permintaan makanan itu dari pengusaha muslim yang jarang terdapat dipasaran sekarang ini.

'Kau cuba rasa fish cake yang baru lepas goreng tu yop!'. Kata alim menyuruh aku merasai fish cake buatannya.

'Boleh tahan sedap fish cake kau ni lim'. Jawab aku .

Memang sedap fish cake yang digorengnya itu. Dan aku rasa bangga kerana ada insan yang kerdil mengusahakan produk ini demi permintaan dari rakan2 muslim yang berdekatan.


  Buat masa ini beliau hanya membuat produk2 berdasarkan permintaan sahaja. Jika ada pemborong yang inginkan produknya, barulah beliau membuatnya. Stok hanya diusahakan berdasarkan kuantiti yang diminta. Perusahaan yang dilakukan pada skala kecil ini boleh dipuji kerana beliau berjaya melakukan satu kefardhuan yang dipanggil fardhu kifayah buat penduduk di HM.

Misi beliau sekarang adalah untuk memasarkan produknya keseluruh negara. Kepada yang berminat untuk membantu beliau mengembangkan produk 'fardhu kifayah' ini, bolehlah berhubung dengan saya di talian 0192712703.

Kita kembangkan perniagaan beliau agar suatu hari nanti jenama YPF merupakan sebahagian dari jenama makanan ternama di negara kita insyaAllah.


Video yang saya rakamkan ini adalah 'kilang' kecilnya dalam menghasilkan produk tersebut. Ketika video ini dirakamkan, beliau sedang mengusahakan keropok lekor yang di 'order' oleh pelanggan beliau dari daerah lumut.

Pemborong2 yang berminat dengan hasil produk2 beliau jangan lupa untuk hubungi saya di 019-2712703 dan kita boleh berbincang bagaimana produk ini boleh dipasarkan ditempat anda.

'Fish cake kau ni lim aku suka...sungguh enak dimakan begitu saja'. 

Comments

Popular Posts