11 perkara yang anda tidak tahu mengenai CHINA

Image result for china aoyunNegara besar China merupakan kuasa politik dan ekonomi dunia. Dengan penduduk teramai didunia pastinya China mampu hidup sendiri tanpa perlu pertolongan dari negara luar kerana hasil masyulnya yang banyak dan besar. 

Cuma ana masih musykil tentang kisah tembok besar china yang dikatakan sejauh 8000 KM. Berapa punya jauhnya tembok itu didirikan semata-mata untuk melindungi kawasan-kawasan tertentu dari serangan pihak musuh. ANa tetap musykil cara pembinaan tembok besar itu yang diluar kewarasan manusia untuk membinanya..Disebaliknya ada lagi 11 perkara yang berlaku diChina yang ana kurang periksa selama ini....


1- Pada tahun 2000, ketika Beijing membida untuk menjadi hos sukan olimpik musim panas, lebih 4000 bayi telah dinamakan dengan nama AOYUN yang bermaksud Olympic Games.

 Image result for china poor village

 2- Terdapat lebih kurang 200 juta penduduk China yang hidup dibawah paras kemiskinan dengan pendapatan dibawah $1.25 sehari.

Image result for china big city

 3- Dijangkakan pada tahun 2025, Negara China akan membina 10 bandar mega sebesar New York City di USA dengan kadar penghijrahan yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Image result for china ghost cities

 4- Akan tetapi Negara China mempunyai hamper 64 juta rumah yang masih tidak dihuni manjadikan Bandar-bandar tertentu seperti Bandar hantu.

Image result for china time zone map

 5- Sebelum parti komunis memerintah China pada tahun 1949, Negara tersebut mempunyai 5 zon masa. Tapi kini mereka hanya menggunakan Beijing Time untuk semua negeri didalamnya.

Image result for china ice cream

 6- AISKRIM telah dicipta di China pada kurun 2000BC. Aiskrim yang pertama di cipta adaalh gabungan susu cair dan beras campur yang di ‘perap’ didalam salji.

 Image result for china wrapped plate

 7- Terdapat restoran di China yang membungkus pinggan mangkuk mereka diatas meja sebagai tanda sudah dicuci. Sekiranya anda membuka bungkusan itu,maka anda akan dicaj walaupun anda belum memesan makanan.

 Image result for china protests

 8- Terdapat lebih 180,000 protest dan demontrasi diChina pada tahun 2010. Ini bermakna pada tahun tersebut sahaja telah berlaku 500 protes dan demontrasi sehari.

Image result for china cave houses

 9- Lebih 30 juta rakyat China masih menduduki gua-gua yang ditebuk ataupun gua-gua semula jadi. Rumah mereka ini digelar YAODANG dan mereka ini ramai di negeri SHANYI.

Image result for china kaidangku

 10- Kanak-kanak diChina secara tradisi diberi pakai seluar yang dipanggil KAIDANGKU iaitu sejenis seluar yang terbuka dibelah belakang untuk menyenangkan kanak-kanak itu membuang air. Ini pasti menjimatkan kos diaper ataupun lampin pakai buang.

 Image result for china ports

 11- China terkenal dengan pelbagai jenis perusahaan yang berskala besar. Ramai pelabur-pelabur dunia melabur disini disebabkan kos yang murah. Tahukah anda bahawa anda boleh memBORONG barangan di China tanpa perlu pergi kesana! Semua sudah di ONLINEkan DISINI dan memudahkan pemborong-pemborong diseluruh dunia memborong tanpa perlu keChina.

Semoga info-info diatas memberi manfaat dalam kita mengenali dunia kecil ini.
wallahuaklam

Comments

Popular Posts