Melayu UMNO dan Melayu PAS

Bnyk beza bila lihat antara melayu umno dgn melayu pas. Jgn masukkn melayu pkr,dap dan amanah yg tidak beramanah dalam perbincangan ini.

Melayu didlm umno perlukan perubahan ataupun overhaul yg mnyeluruh . melayu umno di kg agak amat jauh ketinggalan berbanding yg lain. Mereka itu ibarat menunggu buah jatuh sahaja tanpa tahu kemana hendak dituju dalam hidup mereka. Pelbagai permasalahan sosial menyelubungi puak2 ini dikg. Amat bersimpati dengan keadaan mereka...akan tetapi...
Organisasi masjid disebelah perak dikuasai oleh org melayu umno, tapi sedihnya majoriti AJK tidak kelihatan setiap solat fardhu. Masjid mereka sekadar tempat ibadah tanpa ada sebarang pengisian didalamnya. Hanya orang2 yang sama mengunjungi masjid setiap waktu dan jumlah itu semakin mengecil disebabkan kematian demi kematian jemaah yang semakin berusia.
Dimanakah melayu umno yang berjumlah 3 juta orang tersebut? Dicari dimasjid cuma sorang dua, cari di pasar berniaga juga sorang dua. Yang agak ramai kelihatan mereka itu terkadang di kelab2 kuda membeli no kuda, ditepi2 jalan membuang masa dan juga didalam semak samun melepaskan gian. Melayu jenis ini memang ramai dalam kumpulan mereka. 

Bg melayu pas, mereka agak kuat politiknya.Semua perkara adalah politik sampaikn warna2 disekeliling juga dipolitikkn. Pantang salah sikit, memang kena tiau lah musuh mereka. Puak2 melayu pas ini memang borak penuh dengan idea yg berstrategi. Mereka tahu tang mana nak kona satu2 isu itu.

Akan tetapi melayu pas bnyk bezanya berbanding melayu umno. Melayu pas agak terkehadapan dlm merancang. Mereka merancang bagaimana utk jdkn masjid itu pusat tadbir masyarakat dan mereka berjaya lakukannya diselangor. Kenapa mereka berjaya mentadbir masyarakat setempat dengan mengubah fungsi masjid, ini kerana mereka dipimpin oleh pemimpin yang jauh pandangannya berbanding pemimpin musuh mereka.

Jadi bukan salah cina yang menjadikan masyarakat melayu umno sebegitu rupa tapi disebabkan oleh pemimpin mereka yang tidak amanah serta berpandangan dekat sahaja. Oleh itu kita kena faham isu baju merah itu sekadar membongkarkan masalah kumpulan mereka sendiri.
Yang berdemo itu hanya meriah sekadar berdemo, dapat sedikit bayaran dan pulang semula kekg halaman dgn keadaan yang sama iaitu tiada kerja tetap. Masih juga dok melepak di kg tunggu panggilan seterusnya utk berdemo.
So nampak tak permainan pemimpin mereka? Menjahanamkan melayu ke membangunkan melayu?
Peningkan kalau fikir pasal melayu.?
Kurangkan pening anda dengan ziarah ana @ www.dadiydoo.com

posted @ tranungkite.net

Comments

Popular Posts